Uudella paikkakunnalla toimiessa olen törmännyt ohjaus-, ja aurauskulmien käsitteiden sekamelskaan. Jokunen puhuu aurauskulmien säätämisestä, toinen ohjauskulmien säätämisestä, kolmas haluaa vain etupyörien säädön ja vain harva on puhunut nelipyöräsuuntauksesta. Mitä eroa näillä käsitteillä sitten on?

 

Kaksikymmentä vuotta sitten puhuttiin etupyörien aurauksien tarkistamisesta, siitä syystä, ettei saatavilla ollut laitteita, joilla olisi voinut säätää takapyörien aurauksia tai tehdä cambereitten säätöä. Nykypäivän 3D-laitteilla voidaan säätää takapyörän auraukset, cambereiden säädöt sekä kulkukulma. Ja mikä sitten on camber? Camber (sivukallistuma, alignment of wheel, engl.) on pyörän pystysuoralinja, joko miinuksella tai plussalla. Olen ymmärtänyt asian niin, että kun säädetään sekä etu- että takapyörien suuntaukset, puhutaan nelipyöräsuuntauksesta. Nykypäivän autoissa on tärkeää, että säädetään takapyörien kulmat sekä kulkukulma. Ohjauskulmat? Luultavasti se on synonyymi sanalle camber. Enpä ole aikaisemmin törmännyt käsitteeseen ohjauskulma.

 

Puhutaan sitten aurauskulmista, ohjauskulmista tai nelipyöräsuuntauksesta on tärkeää tietää että jos säädöt ovat pielessä, renkaat kuluvat toispuoleisesti ja auton ajo-ominaisuudet muuttuvat. Polttoaineen kulutus nousee jos auton vierintävastus kasvaa, auto vetelee sinne tänne ja voi olla arvaamaton kiihdytyksissä ja jarrutuksissa. Kyse on siis kokonaisvaltaisesta turvallisuudesta.

Uusimmat kommentit

16.06 | 16:40

Hallin siisteys pisti heti silmään,se kertoo jo paljon työn laadusta. Omasta kokemuksesta voin kertoa että se on priimaa,suosittelen lämpimästi!

31.07 | 09:58

Ruostekorjaukset omaa luokkaansa, Plus-Katsastus suosittelee.

10.01 | 11:21

Kiitos hyvästä korjaus ja huoltotoimenpiteistä 10 vuoden aikana. oli yllätys kun ovet sulkeutuivat. no . kaikki hyvä loppuu aikanaan. kiitos