Uutisia

Mitä tarkoittaa auraus- ja ohjausäädöt?

Uudella paikkakunnalla toimiessa olen törmännyt ohjaus-, ja aurauskulmien käsitteiden sekamelskaan. Jokunen puhuu aurauskulmien säätämisestä, toinen ohjauskulmien säätämisestä, kolmas haluaa vain etupyörien säädön ja vain harva on puhunut nelipyöräsuuntauksesta. Mitä eroa näillä käsitteillä sitten on?

 

Kaksikymmentä vuotta sitten puhuttiin etupyörien aurauksien tarkistamisesta, siitä syystä, ettei saatavilla ollut laitteita, joilla olisi voinut säätää takapyörien aurauksia tai tehdä cambereitten säätöä. Nykypäivän 3D-laitteilla voidaan säätää takapyörän auraukset, cambereiden säädöt sekä kulkukulma. Ja mikä sitten on camber? Camber (sivukallistuma, alignment of wheel, engl.) on pyörän pystysuoralinja, joko miinuksella tai plussalla. Olen ymmärtänyt asian niin, että kun säädetään sekä etu- että takapyörien suuntaukset, puhutaan nelipyöräsuuntauksesta. Nykypäivän autoissa on tärkeää, että säädetään takapyörien kulmat sekä kulkukulma. Ohjauskulmat? Luultavasti se on synonyymi sanalle camber. Enpä ole aikaisemmin törmännyt käsitteeseen ohjauskulma.

 

Puhutaan sitten aurauskulmista, ohjauskulmista tai nelipyöräsuuntauksesta on tärkeää tietää että jos säädöt ovat pielessä, renkaat kuluvat toispuoleisesti ja auton ajo-ominaisuudet muuttuvat. Polttoaineen kulutus nousee jos auton vierintävastus kasvaa, auto vetelee sinne tänne ja voi olla arvaamaton kiihdytyksissä ja jarrutuksissa. Kyse on siis kokonaisvaltaisesta turvallisuudesta.

Kirjoita uusi kommentti: (Napsauta tästä)

123kotisivu.fi
merkkiä jäljellä: 160
OK Lähetetään.
Katso kaikki kommentit

| Vastaa

Uusimmat kommentit

10.01 | 13:21

Kiitos hyvästä korjaus ja huoltotoimenpiteistä 10 vuoden aikana. oli yllätys kun ovet sulkeutuivat. no . kaikki hyvä loppuu aikanaan. kiitos

...
25.03 | 20:01
Kuvia on saanut 3
06.12 | 01:41
Korjaamo on saanut 9
09.08 | 18:12
Ruostevauriot on saanut 3
Tykkäät tästä sivusta